Het lijkt wat cynisch, maar aan de bekendheid van Alphen aan den Rijn hoeven we voorlopig wereldwijd niets meer te doen. De dramatische gebeurtenissen bij De Ridderhof vormden een buitensporige afsluiting van een golf van geweld die het laatste jaar over onze stad rolde. En de wildwest toestanden in onze politiek zijn ook wijd en zijd bekend. Overal staat ons dorp nu op de kaart, alleen niet op de manier die we graag willen. Een ‘corporate image’ als ‘Crimecity’ helpt nu eenmaal niet om bedrijven en particulieren over te halen zich hier te vestigen. Een gevangenis, hoe krakkemikkig ook, is ook al geen pre. Gelukkig hebben we, en dat is al in alle opzichten gebleken, tijdelijk een burgemeester van formaat, een geluk bij een ongeluk. Ik denk niet dat er veel Alphenaren zullen zijn die Bas Eenhoorn niet wat langer zouden willen houden.
Maar het is duidelijk, Alphen aan den Rijn heeft een fors imagoprobleem. En dat niet alleen bij de mensen van buiten de stad, maar ook bij de eigen inwoners.
Met name dat laatste is wel merkwaardig te noemen. Tenslotte blijft er altijd veel te wensen over, maar uiteindelijk heeft de stad haar inwoners ook nu al veel te bieden. Want welke stad van deze omvang heeft nu een heel natuur- en wandelgebied als de omgeving van de Zegerplas, een internationaal bekend vogelpark als Avifauna of een toch wel heel apart themapark als het Archeon. Waar loop je nou, zoals wij op ‘Black Sunday’ deden, zo de weilanden in om in de lentezon lammetjes te gaan bekijken bij een heuse molenviergang, die anderen alleen uit de boekjes kennen? Waar vind je nou zoveel sportverenigingen per 1000 inwoners als hier? Wat mankeert er aan de keuze die de stad biedt in scholen? En aan culturele activiteiten? En waar vliegen de festivals en evenementen je om de oren zoals hier? En voor een stad van slechts 70.000 inwoners kun je hier in veel soorten winkels terecht.
Nee, het kan altijd beter, maar ons slechte imago ligt niet aan wat er feitelijk is en gebeurt, calamiteiten daargelaten, maar vooral aan wat er allemaal (nog) niet is.
Alphen ontbeert duidelijk beleid op de gebieden City marketing, Detailhandel en Centrum management.
Citymarketing behelst veel meer dan een paar leuke acties op touw zetten en daar voor veel geld de nodige publiciteit voor kopen, zoals ‘het stadhuis’ dat praktiseert. Nee, we moeten heel duidelijk definiëren waarin Alphen goed is zodat voor de verschillende maatschappelijke doelgroepen in onze stad (en de hele, straks vergrote, gemeente erom heen) een duidelijk aanbod kan worden geformuleerd. Dat geldt voor de doelgroepen grote en kleine bedrijven in productie, dienstverlening en recreatie, maatschappelijke organisaties, detailhandelsketens en, natuurlijk, gewone woningzoekenden. Dat beleid moet worden geformuleerd én met kracht naar buiten worden gebracht. Natuurlijk komen onze bestuurders regelmatig buiten de gemeente, maar waar bewegen ze zich nou eens tussen die doelgroepen die men zegt zo graag te willen aantrekken? Meedoen met een VOA lunch is natuurlijk leuk, maar daar vind je geen nieuwe bedrijven en organisaties. Kortom, de gemeente moet met gezwinde spoed een citymarketeer aanstellen en ervoor zorgen dat die minstens de helft van de tijd BUITEN de gemeente doorbrengt. Klanten komen nu eenmaal niet naar je toe, die moet je opzoeken, met je ‘aanbod’ confronteren, ze overtuigen op argumenten en overhalen zich in Alphen te vestigen. Dát lukt echt niet vanuit de Stadskas.
Het detailhandels ’beleid’ is helemaal geen beleid, maar handhaving van de status quo. Al vaker heb ik ervoor gewaarschuwd dat het beleid, dat gericht zou moeten zijn op de ontwikkeling van een adequate detailhandelsstructuur, veel te veel wordt bepaald door de korte termijn belangen van de bestaande retailers. Zeker nu de gemeente er binnenkort drie grote en twee kleinere kernen bij krijgt, wordt het tijd nieuw beleid te formuleren waarbij het uitgangspunt de gewenste situatie over twintig jaar is, en niet de huidige situatie rond de huidige belangen.
Tenslotte, Centrum management is nodig om de investeringen in ons stadshart te doen renderen. Centrum management dat dan ook vastligt binnen het nieuwe, op de hele regio gerichte, detailhandelsbeleid van de gemeente. Centrum management dat van die kakelbonte club winkelorganisaties één Stadshart moet maken, waar de Alphenaar graag komt winkelen. Centrum management dat nou eindelijk ons oude dorpscentrum moet doen vergeten. Centrum management dat actief gebruik maakt van alles wat er in en rond deze stad te beleven valt, zodat het niet langer voorkomt dat er grote activiteiten zijn (Alphen Culinair, Oldtimerdag, festivals) waar NIEMAND in dat Stadshart iets van merkt. Centrum Management dat nogal wat kost, maar ook wat mag kosten. Want een stad met een centrum waar niemand komt, is geen stad.
City marketing, Detailhandelsbeleid en Centrum management zijn drie totaal verschillende zaken die veel met elkaar te maken hebben, maar toch afzonderlijk op poten gezet moeten worden. Dat vereist dat de huidige politiek van ‘pappen en nathouden’ wordt verlaten en dat Alphen aan den Rijn (of hoe de gemeente straks ook gaat heten) een toekomstgerichte koers gaat inslaan. Want dat imago probleem waait echt niet over.
Reinder Koornstra, geboren in 1947 in Friesland, woont sinds 1972 in Alphen aan den Rijn. Hij is retailplanoloog en bemoeit zich met de planning van winkelcentra. Hij schreef boeken en artikelen over CRM, Marketing Communicatie en New Media. Hij was al jong bedrijfsleider bij Vroom & Dreesmann, werd uiteindelijk divisiedirecteur bij een groot farmaceutische bedrijf en had een telemarketing bedrijf. Werkte daarna twintig jaar als docent en onderwijsontwikkelaar aan Avans Hogeschool in Den Bosch. Hij is getrouwd met Hiljonda, heeft drie kinderen en vijf kleinkinderen Hij was ooit lid van het bestuur van het buurtcentrum Ridderveld, redacteur van de buurtkrant, secretaris van De Alphense Watervrienden en bestuurslid van de Alphense Sportraad. Landelijk was hij actief als voorzitter van de Sales Management Association, in commissies van het Nederlands Instituut voor Marketing en als projectleider Nima opleidingen bij het ISBW. Ook was hij jaren bestuurslid van welzijnsorganisatie 'Lava Team' in Drunen. Hij was vijf jaar politiek actief voor LA / AS en heeft twee perioden in de gemeenteraad gezeten. Nu gaat hij zich weer richten op wetenschappelijk onderzoek en het adviseren van gemeenten, projectontwikkelaars en winkeliersorganisaties op het gebied van retailplanologie.
Reinder is sinds januari secretaris van de lokale omroep AlphenStadFM/TV en sinds februari ouderling in de gemeente Adventskerk. Hij is lid van het koor Min Ghesellen o.l.v. Simon Stelling in Nieuwkoop.
Daarnaast schrijft hij boeken en artikelen over zijn vakgebied
De tweede editie van zijn boek "Marketing voor Retailers" kwam in maart 2011 uit.
René Driesen schreef,
11/04/2011 om 12:36
en jij vond mijn opmerking over het ziekenhuis opportunistisch Reinder?
Reinder Koornstra schreef,
11/04/2011 om 13:32
Het verschil is dat het stuk zaterdag al vrijwel klaar was, en ik de recente dramatische gebeurtenissen ook helemaal niet nodig had om mijn punt te maken. Er was vooraf al meer dan genoeg gebeurd!
Hans Kroon schreef,
11/04/2011 om 13:35
Reindert schreef: “Ik denk niet dat er veel Alphenaren zullen zijn die Bas Eenhoorn niet wat langer zouden willen houden”.
Bas Eenhoorn als de verantwoordelijke persoon van de plaatselijke politie en de openbare orde, zou als zodanig naar mijn bescheiden mening moeten aftreden. Het is ongelovelijk dat er een vergunning voor het dragen en bezitten van vuurwapens aan de dader van de schietpartij van zaterdag 9 april 2011 werden uitgerijkt. Deze ongelukkige schietpartij heeft mij persoonlijk zeer getroffen want mijn vader, mijn grootouders en overgrootouders zijn in Alphen aan den Rijn geboren. Hans Arie Kroon, Parijs, Frankrijk.
René Driesen schreef,
11/04/2011 om 13:58
En ik liet je al weten dat ik deze gebeurtenis ook niet nodig had om mijn punt te maken omdat ik al jaren roep dat Alphen aan den Rijn een volwaardig ziekenhuis zou moeten hebben.
Dat jij als enige tijdens een bijeenkomst in de verkiezingscampagne niet mee wilde gaan met een oproep van ‘mijn’ fractievoorzitter van GroenLinks Dominique de Roo om de komende jaren met zijn allen te blijven lobbyen voor een volwaardig ziekenhuis vind ik jammer maar is ook jouw goed recht.
Eerder heb ik ook al aangegeven dat het zaterdag wellicht niet het goeie moment is geweest om het gemis van een volwaardig ziekenhuis andermaal naar voren halen.
Het kwam voort uit een stuk oprechte emotie. Mijn excuus aan allen bij wie dit verkeerd is gevallen.
Dat je echter mijn integriteit in twijfel trekt en vindt dat ik de ramp misbruik voor politiek gewin vind ik een grove belediging.
Iedereen die mij echt jkent weet wel beter
Het zou je sieren indien je hierover je excuus naar zou maken
Rest mij nog te melden dat ik het voor wat betreft de ‘discussie’ hierbij wil laten.
Er zijn momenteel, zoals gezegd, andere belangrijker, zaken die hun aandacht nodig hebben. Het zou fijn zijn als iedereen daarin het gezamelijk belang nastreeft.
Nogmaals. Bij deze….
René Driesen schreef,
11/04/2011 om 14:00
Voor alle duidelikheid: Mij vorige reactie was niet op Hans Kroon maar op Reinder Koornstra gericht
Gert schreef,
11/04/2011 om 14:02
Ik denk dat Hans Arie Kroon geen idee heeft waar hij het over heeft. Lekker makkelijk oordelen van ver.
Het optreden van de burgemeester heeft op mij een zeer goede en betrouwbare indruk gemaakt. Ik heb de indruk dat de meeste Alphenaren er zo over denken.
Hans Kroon schreef,
11/04/2011 om 15:51
In AD Groene Hart las ik het volgende:
“Schuur vol met wapens
Voormalig klasgenoot John van Meeteren keek naar eigen zeggen ‘nauwelijks op’ van Tristans daad. Ze zaten samen in de derde klas. ‘Ik dacht: dat móet Tristan zijn geweest.’ Van Meeteren denkt meteen aan wat de jongen in zijn jaren op middelbare school in de berging van zijn flat had liggen: wapens. ‘Hij en zijn vader hadden een hele verzameling. Hij was altijd bezig met die geweren. De schuur lag er vol mee.’
Zoals iemand van 18 toeleeft naar het halen van zijn rijbewijs, zo leefde Tristan toe naar het krijgen van een wapenvergunning. ‘Toen hij 18 werd wilde hij direct zijn wapens. Hij wilde zo snel mogelijk vijf wapens. Tristan had het nooit over brommers of meisjes, zoals wij op die leeftijd, maar altijd over geweren en pistolen. Hij zei ook heel goed te weten hoe hij aan illegale wapens kon komen,’ zegt oud-collega André van de Werken, die met Tristan werkte in het magazijn van Brookland”.
De verantwoorderlijkheid van de vader van Tristan is hiermede tenvolle bewezen.
Hans Kroon schreef,
11/04/2011 om 16:04
Ik ben absoluut niet verwant met Kapitein M.J. Kroon die zijn onderscheiding als Ridder in de Militaire Willemsorde waarschijnlijk zal moeten terugeven. Van te verre beoorloog ik niets, il luister alleen naar de radio alphenstadfm.nl op Internet en lees de laatste nieuwtjes op de website www.alphen.com. Mijn excuses over mijn mis geplaatste ordeling over de Alphense burgemeester. Hans Arie Kroon, Parijs, Frankrijk.
2400Alphen schreef,
11/04/2011 om 16:08
@Hans Arie, vanuit Parijs
Wat deze idioot heeft uitgevoerd is te gruwelijk en afschuwelijk voor woorden. Dat staat buiten twijfel.
Iedereen wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en iedereen zet vraagtekens bij de man, zij vergunning e.d.
Maar waar jij nu mee bezig bent is het opzetten van een lynch-mob o.b.v. geruchten en mensen die graag met de kranten willen praten.
Is er in Parijs niks nuttigers te doen?
Hans Kroon schreef,
11/04/2011 om 16:39
@2400Alphen: heb jij ook een persoonlijke naam ? Ik wil absoluut geen lynch-mob opzetten. Veel Nederlanders in binnen- en buitenland volgen met veel belangstelling wat er afgelopen zaterdag in Alphen aan den Rijn gebeurd is en proberen het te begrijpen. Met belangstelling heb volg ik in direkt op radio alphenstadfm.nl de persconferentie in het Alphense raadhuis. Wat er in Alphen gebeurd is op afgelopen zaterdag (bij toeval juist op mijn 70ste verjaardag) bracht mij weer in herinnering de tragische gebeurtenissen in Apeldoorn in april 2009. Op het ogenblik heb ik in Parijs niks (niets is beter Nederlands) nuttigers te doen.
Reinder Koornstra schreef,
11/04/2011 om 17:12
Beste Hans Kroon,
Er hebben veel mensen correct opgetreden, en de eerste daarvan was onze tijdelijke burgemeester Bas Eenhoorn. Díe heeft met die wapenvergunning in ieder geval niets van doen.
Maar bijltjesdagen lossen toch nooit iets op?
Het OM heeft beloofd de gang van zaken rond de wapenvergunning van die jongen goed te onderzoeken. Het is zo klaar als een klontje dat daar een luchtje aan zit.
Persoonlijk zie ik niet in waarom particulieren een vergunning moeten kunnen krijgen voor militaire, semi-automatische, wapens. Maar we hebben een OM om dat uit te zoeken, lijkt me.
Hans Kroon schreef,
11/04/2011 om 19:38
Het is de vraag of de politie niet heeft gefaald in het handhaven van de regels in het geval van Tristan van der Vlis. Het lijkt er op dat er signalen waren, zoals psychische problematiek en een incident met een luchtdrukwapen, die op zijn minst hadden moeten leiden tot een kritische blik naar het vergunde wapenbezit van Van der Vlis.
Dat zegt Sander Duisterhof, directeur van de Nederlandse Schutters Associatie (KNSA). De KNSA behartigt de belangen van de aangesloten schietsportverenigingen in Nederland. Het gaat om zo’n achthonderd clubs, met in totaal circa 42.000 leden, in de leeftijd van 9 tot 90 jaar.
Een vergunning voor het bezit van wapens kan worden aangevraagd als iemand een jaar lid is van een schietvereniging. Deze moet jaarlijks worden verlengd. Daarbij wordt onder meer gekeken of de vergunninghouder niet in aanraking is geweest met de politie. Als er in het geval van Van der Vlis een zwakke plek is geweest, dan lijkt het deze, aldus Duisterhof. ‘Maar we moeten de uitkomsten van het onderzoek hiernaar afwachten om definitieve conclusies te kunnen trekken.’
(ANP/Redactie)
Theo schreef,
11/04/2011 om 23:03
Beste Reinder, je komt zo vaak op de bres voor een city managment, dat ik bijna ga denken dat je hier zelf,openlijk, voor solliciteert
Reinder Koornstra schreef,
12/04/2011 om 08:09
Beste Theo,
Ik spring zo vaak op de bres voor van alles en nog wat dat ik wel een 180 urige werkweek nodig zou hebben als ik dat allemaal zelf zou willen doen.
Overigens maak ik nou juist een groot onderscheid tussen City MARKETING en Centrum MANAGEMENT. Ik biedt inderdaad mijn diensten aan om dat voor elkaar te krijgen, maar dat zijn geen banen voor iemand van 64 jaar. Dank je wel!
Hans Kroon schreef,
12/04/2011 om 09:21
Beste Reinders,
De grote vraag is heeft Alphen aan den Rijn eigenlijk een centrum ? Het voormalige Kerkplein is eeuwenlang het centrum van het dorp Alphen geweest. Op zondag was het hier bijzonder druk, kerkgangers kwamen aangelopen van Aarlanderveen en Oudshoorn om in Alphen ter kerke te gaan. Tegenover de kerk stond ook het raadhuis. Hier werd ook de jaarmarkt gehouden. De moderne city planners hebben het voormalige centrum vanaf het jaar 1955 helemaal verpest , het Palazzo gebouw past, wat de architectuur betreft, helemaal niet met de panden aan de overkant van de Pieter Doelman straat. Op het brede ontstaande plein staan niet eens banken om even te zitten om uit te rusten, er is alleen plaats voor het neerzetten van fietsen. Oudere mensen gaan niet meer op de fiets, die lopen zo lang ze dat nog kunnen doen.
Clic op onderstaande link om mijn artikel over de Brugstraat te lezen.
http://www.alphen.com/geschiedenis/pagina/de_brugstraat_in_alphen_aan_den_rijn
Bewust Anoniem schreef,
12/04/2011 om 23:31
Ivo, kap met deze columns. Je mooie podium wordt misbruikt en vervuild door oude mannen die hun narcistische bevrediging halen uit dit soort bijdragen, die obsessief smeken om aandacht voor hun boek, middle name en domicilie. Onzin? Een narcistische stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van vijf of meer van de volgende criteria:
1) De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).
2) De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.
3) De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).
4) De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.
5) De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn “onredelijke” verwachting van een voorkeursbehandeling.
6) De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.
7) De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.
8) De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.
9) De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.
PS: Bewust anoniem. Ik hoef niet zo nodig met voornamen en achternaam op te vallen.
Jan Joker schreef,
13/04/2011 om 06:13
In ieder geval voldoe jij (Beuwst anoniem) aan een aantal van de door jouw geschetste criteria
Hans Kroon schreef,
13/04/2011 om 08:30
aan de webmaster van www.alphen.com
Beste Ivo,
Ik denk dat de de anonieme schrijver van bovenstaand bericht met “oude man” mij bedoeldt en wil treffen ?
Het is een vorm van lafheid om mij anoniem al dit soorten verwijten te maken.
Ik geloof dat iemand die op je website met een bericht wil reageren verplicht zijn naam moet vermelden.
Met de vriendelijke groeten van
Hans Arie Kroon
Ivo schreef,
13/04/2011 om 08:52
Zucht.
Een columnist heeft een mening. Het komt voor dat een columnist dingen zegt waar iemand het niet mee eens is. Een column die niet scheurt of jeukt die is niet goed. Als je daar niet tegen kan dan moet je het maar niet lezen.
Reinder schrijft heel regelmatig dingen waar ik het zelf ook niet mee eens ben, maar ik vind dat je er tegen moet kunnen om dingen te horen die je niet aan staan. En anonieme reacties neem ik verder ter kennisgeving aan.
Hans Kroon schreef,
13/04/2011 om 09:46
René Driesen schreef op 11 april 2011 het volgende:
“En ik liet je al weten dat ik deze gebeurtenis ook niet nodig had om mijn punt te maken omdat ik al jaren roep dat Alphen aan den Rijn een volwaardig ziekenhuis zou moeten hebben”.
Ik vond het vreemd toen ik gisteren op radio AlphenStadFM hoorde dat het ziekenhuis op afgeleden zondag gesloten was. Heb ik het verkeerd gehoord of was het waar ? In spoedgevallen dat iemand geopereerd moet worden, is dat natuurlijk een belachelijke toestand.
2400Alphen schreef,
13/04/2011 om 09:57
Beste Hans Arie,
Zolang je anoniem gelijkschakelt met lafheid diskwalificeer je jezelf. Voorgaande anonieme reageerder (ongeacht of ik zijn mening deel) spreekt je aan op het selectief gebruik van berichten,het herschikken van deze zgn. waarheden en deze met een suggestief sausje overgieten. Hij was niet de enige die je hierop gewezen heeft.
Dit soort moralistische opgeheven vingertjes waardeert niemand, zeker niet vanuit een ver buitenland waar je de indruk lijkt te wekken dat vroeger alles beter was.
PS.
1) Nog gefeliciteerd met je verjaardag
2) http://nl.wikipedia.org/wiki/‘t_Kofschip
3) http://www.onzetaal.nl/advies/ijofei.php
4) (n.a.v. een eerdere reactie) Frankrijk heeft een groter drugs- en misdaadprobleem dan Nederland. Het overgrote deel van de drugs komt echt niet uit NL. Voor jou als Parijzenaar hoef ik daarnaast waarschijnlijk maar één ding te zeggen : Banlieus! Kwestie van ‘splinters en balken’.
5) Naast alle kritiek ook terechte complimenten. Fantastische stukken over historisch Alphen en de rol van enkele van je familieleden daarin.
2400Alphen schreef,
13/04/2011 om 10:02
@Hans Arie Kroon
Ter Informatie :
http://www.basisziekenhuismoet.nl/
(kijk naar de informatie en voorbij de politieke signatuur van enkele leden van dit comité. Het is nl. inderdaad belachelijk dat een stad van 75.000 inwoners -binnenkort 100.000- geen volwaardig ziekehuis heeft).
Reinder Koornstra schreef,
13/04/2011 om 10:27
Beste lezers,
Wat ik zie is dat de nodige mensen iets aan anderen mee willen delen, maar dat niet kunnen of willen. Een aantal daarvan bedient zich dan maar van commentaren op wat anderen schrijven. Hoewel IEDEREEN een weblog kan aanmaken, doen betrekkelijk weinigen dat. Natuurlijk, iedereen mag commentaar leveren op wat ik schrijf, mits dat enigszins aan de algemene ‘normen en waarden’ voldoet. Net als Ivo maakt het mij niet uit of je het met me eens bent. Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om ANONIEM te reageren een kunstfout bij elk blog omdat alleen de webmaster weet wie er reageerde. Tenminste, weet vanaf welke computer werd gereageerd.
Wat ik wel een probleem vind is dat, en dat is ook nu het geval, allerlei mensen reacties plaatsen die niet of nauwelijks iets met mijn column te maken hebben. Blijkbaar wil men graag van een ‘ei’ af, en pakt daarvoor de eerste gelegenheid die zich aanbiedt.
Overigens, ik heb al jaren een weblog, http://www.beleefalphen.web-log.nl waaro,p ook iedereen mag reageren, maar dat vaak niet doet. Ik schrijf artikelen en boeken, geef interviews, en zoeken op mijn naam Reinder Koornstra levert een dertigtal bladzijden in Google op. Kortom, als je wilt reageren, doe dat rustig, en, inderdaad, liever niet anoniem.
2400Alphen schreef,
13/04/2011 om 11:45
Beste Reinder,
Columns maken reacties los, ook al is het in de marge of zelfs off-topic.
Anonimiteit is, in mijn geval, een bewuste keuze. Zoals je zelf meermalig gemerkt hebt kunnen heel veel mensen, als ze je naam kennen, je boodschap alleen maar door een roze bril lezen.
Nee ik ben niet belangrijk of een bekende Alphenaar, maar bekend genoeg om ook van dit effect last te kunnen hebben.
Je betoog over normen en waarden onderschrijf ik volledig en probeer me hier sterk aan te houden, helaas is niets menselijks mij vreemd, maar kan niet garanderen dat ik nooit een uitschieter maak.
Er zijn op dit blog, en bij jouw column, mensen aangesproken op hun (ongewenste) gedrag op ditzelfde blog. Een echte naam is daarbij wellicht handig, maar als ik iemand in de buitenwereld aanspreek die ongewenst gedrag vertoont is mijn naam ook totaal niet relevant.
Het leidt vaak af van de boodschap of zorgt voor ongewenste bij-effecten.
Vandaar.
Reinder Koornstra schreef,
13/04/2011 om 13:55
2400Alphen, natuurlijk kunnen er genoeg zakelijke redenen zijn om niet naar buiten te treden, of dat anoniem te doen. Dat is overigens bij tal van gelegenheden, o.a. bij congressen, ook het geval.
En ik begrijp maar al te goed dat ik mezelf altijd in een positie heb gemanoeuvreerd waarbij ik niemand naar de ogen hoef te kijken. Maar ik heb er nu eenmaal een hekel aan met mensen te communiceren die ik niet ken, en waarvan ik niet weet wat er achter hun reacties steekt.
Overigens ken ik de meeste bloggers in Alphen wel in ‘real life’, en heb ik ook een twitter account onder @beantje. Maar dan wel met mijn gegevens er gewoon bij.
Overigens snap ik ook niet waarom zoveel auteurs (en dan staat je naam echt op het boek) communicatie met hun lezers afhouden. Waarom schrijf je dan? Die paar negatieve uitingen moet je dan maar voor lief nemen.
René Driesen schreef,
14/04/2011 om 09:46
Hallo Yvo,
Je schreef:
Een columnist heeft een mening. Het komt voor dat een columnist dingen zegt waar iemand het niet mee eens is. Een column die niet scheurt of jeukt die is niet goed. Als je daar niet tegen kan dan moet je het maar niet lezen.
Helemaal mee eens. Mijn bezwaar ging echter over het op de man spelen/beledigen van mij door Reinder
Leonardus schreef,
14/04/2011 om 18:37
Het volgende wil ik nog wel even kwijt m.b.t. een reaktie van Hans Kroon en “Bewust Anoniem”.
De huidige waarnemend burgemeester, Bas Eenhoorn, heeft, vooral de afgelopen dagen, laten zien dat hij veel bestuurlijke ervaring heeft. Hij komt rustig, betrouwbaar en als een man met compassie over. Oftewel een echte burgervader die het vertrouwen van de Alphense inwoners verdient. Voor mij mag Bas Eenhoorn, als dat maar enigszins mogelijk is, de nieuwe burgemeester van Alphen aan den Rijn worden.
Verder, beste “Bewust Anoniem”. Veruit de meeste mensen die op deze site op columns reageren spreken vanuit hun hart, vanuit hun eigen ervaring, hun eigen kennis of met hun eigen verstand. Je verhaal over een narcistische stoornis lijkt wellicht wel een aardig stukje proza maar wat mij betreft pure plagiaat en/of overgenomen uit een of meer boeken (en internet) over dit onderwerp.
Moet je niet doen, probeer het zelf eens.
Sonja schreef,
15/04/2011 om 10:07
Een column is ook iets wat hopelijk vernieuwende inzichten geeft.
Reinder schrijft een duidelijk betoog, waar je het al dan niet mee eens kunt zijn. Alleen voegt het wat mij betreft weinig waarde toe aan dit weblog omdat het verhaal iedere keer hetzelfde is. Ik lees de stukjes zonder te kijken wie het geschreven heeft en dat wanneer het van Reinder ik halverwege stop omdat ik hetzelfde verhaal al 10 keer gelezen heb.
“we hebben een centrummanager en city marketing nodig”. Ok, dat is het standpunt, dat is mij duidelijk. Maar veel waardevoller zou bijvoorbeeld zijn een twitter actie op te starten voor de oldtimer dag. Of in de columns op deze site evenementen vooraf (ipv achteraf) te bespreken. Om met de gemeente te overleggen dat activiteiten in de stad ook op die site een prominentere plaats krijgen. EN (om bij het begin punt terug te komen) daarbij duidelijk te maken dat een city marketing persoon dit soort dingen op moet pakken.
Nu blijft het een beetje veel woorden weinig stof en elke keer hetzelfde. Terwijl deze column wat mij betreft met wat kleine wijzigingen veel interessanter en effectiever kan worden.
René Driesen schreef,
15/04/2011 om 11:41
Helemaal met je eens Sonja. Ik zou ook best met je van gedachten willen wisselen hoe we Alphen bruisender kunnen maken. Evenementen zijn daarin een belangrijk onderdeel. Mail me als je ideeën hebt om dit vorm te geven
Reinder Koornstra schreef,
15/04/2011 om 12:12
Beste Sonja en René,
City Marketing is veel meer dan het simpelweg promoten van activiteiten die er toch al zijn. Daarvoor zijn er media zát, daar is deze column niet voor. Dus maak je geen zorgen, over wat een city manager ís en doet, en welke consequenties dat heeft voor alles wat er in en rond Alphen gebeurt, daarover verschijnt nog wel een column. Maar dan ga ik toch even te biecht bij mensen die daar meer verstand van hebben dan ik zelf. City Marketing ligt vlak naast mijn expertiseveld, maar gelukkig ken ik mensen die daarin gespecialiseerd zijn.
Wat ik blijf benadrukken is het feit dat City Marketing een onderdeel is van het economische beleid in onze gemeente, en dat een belangrijk deel van dat economische beleid, het detailhandelsbeleid, meer gebaseerd is op de status quo dan op de toekomst van de nieuwe gemeente Alphen Plus.
En dan is er nog iets als centrum management, dat noodzakelijk is om ons Stadshart nu eindelijk van de grond te krijgen. Maar in de praktijk wordt centrum management verwart met city marketing, terwijl dat totaal verschillende begrippen zijn.
Want volgens mij heb ik het nu juist vaak over een verbeterde infrastructuur die noodzakelijk is om IN DE TOEKOMST de stad te laten ‘bruisen’. Dát thema komt nu eenmaal op allerlei manieren weer aan bod. Zonder een adequate infrastructuur kun je met iedereen over alles praten, maar komt er toch niets van terecht. Dát is de afgelopen jaren genoegzaam bewezen.
René Driesen schreef,
15/04/2011 om 12:24
Er is wel degelijk veel van de grond gekomen de laastste jaren zoals:
Alphen Culinair
Winterijsbaan
2o van Alphen
Lakeside
Taptoe
Vakantiespel
Huttenbouwweek
Zomerspektakel
Parkkunst
Talkshows
Kan allemaal meer en beter maar:
Deze evenementen geven Alphen smoel. Gelukkig hebben de organisatoren niet gewacht op een City- of centrummanager of eindeloos theoretisch gezever daarover anders werd er op 3o april nog steeds alleen nog maar zak gelopen en koek gehapt
Reinder Koornstra schreef,
15/04/2011 om 13:08
René, als je goed gelezen hebt, moet je hebben gezien dat ik juist stel dat Alphen heel veel heeft, aan voorzieningen, aan evenementen en als woonomgeving. Alleen geeft dat Alphen helemaal geen ‘smoel’ omdat niemand buiten Alphen dat weet.
Daarvoor, o.a., heb je een city marketeer nodig.
En al die evenementen ‘leven’ alleen maar in bepaalde kringen. Ze leven niet binnen de hele Alphense bevolking, en ze worden niet doorvertaald naar een gezamenlijke actie in ons centrum. Daarvoor hebben we nu juist een centrummanager nodig. Niet om nóg meer activiteiten te organiseren, maar om de bestaande activiteiten te coördineren en daarmee Alphenaren én niet-Alphenaren te involveren in al die evenementen én in hun Stadshart.
René Driesen schreef,
15/04/2011 om 14:28
Het zal wel aan het woord manager liggen. Vroeger was dat nog een titel om trots op te zijn.
Nu staat het woord manager bij mij en vele anderen vooral voor het type dat ten koste van veel geld mensen de Zorg, Onderwijs etc. voor de voeten loopt.
De zogenaamde managerscultuur heeft ook in mijn tak van sport; het onderwijs, zijn intrede gedaan. Het betkent minder onderwijsgevenden- want managers moeten ergens van betaald worden- en meer geleuter en ipv handen aan het bed verantwoording afleggen over wat men aan het doen is opdat de manager kan scoren
Buiten dat zou het best handig kunnen zijn als eea aan evenementen gecoordineert zou worden en de stad gepromoot.
Met goeie evenementen komt die promotie vanzelf.
Iedereen weet dat Pinkpop in Landgraaf wordt gehouden en de Amstel gold race in Zuid-limburg
machielvanderschoot schreef,
15/04/2011 om 15:26
René heeft helemaal gelijk. Een city-marketeer kost waarschijnlijk meer dan het bedrag wat er daar naar overblijft voor het werkelijke doel: Alphen op de kaart brengen.
Overigens kent de wereld Alphen helemaal niet. Overal wordt er gesproken over een ‘suburb’ / voorstad van Amsterdam, waar een schietpartij heeft plaatsgevonden. Nergens wordt Alphen genoemd.
Theo schreef,
15/04/2011 om 17:57
Sorry, maar kan het niet laten te reageren op veel van de voorgaande reactie’s.
Ik heb de overtuiging dat er in Alphen wel meer dan iets moet veranderen. Ja, allereerst hebben we een goed ziekenhuis nodig. Het is belachelijk dat öns"rijnoord, onderdeel van het Rijnland, kleiner blijft dan z’n moeder in Leiderdorp, daar waar (in Leiden) ook het LUMC en het Diaconessen ziekenhuis zitten die een volwaardige hulp verstrekken. Ik zou zeggen Leiderdorp afbouwen tgv het Rijnoord.
Alle lof voor onze burgervader Bas Eenhoorn. Maar om hem nou een site te geven voor complimenten vind ik teveel van het goede. Er zijn heel veel Alphenaren die uitstekend werk verrichten, maar moet iedereen dan een bedanksite? Het is zijn werk!!! Iets wat hij heel goed doet, maar er zijn 9 april veel meer mensen die heel goed werk hebben verricht en misschien wel beter dan Bas Eenhoorn.
Alphen op de kaart? Van mij hoeft het niet. Eerst maar eens een gemeente die persoonlijk gewin en gedraai stopt. Maar dat zie ik, door alle vriendjes politiek hier, niet snel gebeuren.
Theo schreef,
15/04/2011 om 18:01
En Rene,
Meerdere van die activiteiten die je noemt zijn georganiseerd uit particulier en/of bedrijfs initiatief.
De gemeente Alphen doet hier weinig of niets aan, buiten dan vergunning geven en uiteraard hiervoor de leges heffen.
Maarja, we kunnen we verwachten van een gemeente bestuur dat zichzelf, bij aantreden, al een standbeeld wenst
Rene Driesen schreef,
16/04/2011 om 05:59
Beste Theo,
Particulier en/of bedrijfsinitiatief is niks mis mee. De gemeente moet dit vooral ondersteunen en hierbij niet in de weg lopen. Toch heeft de gemeente ook zelf een taak op het het gebied van cultuur omdat niet alles altijd kostendekkend is.
Voor wat betreft een ziekenhuis: Ben ik helemaal met je eens en ik roep het al jaren met vele anderen overigens
(als je naar boven scrolt zul je zien dat deze discussie ook met dit onderwerp begon)
Ik doe echter niet mee aan jouw doemdenken over ons gemeentebestuur. Je doet hiermee een heleboel mensen tekort die wél wat van deze stad willen maken. Ik zou zeggen ondersteun die ipv iedereen over 1 kam te scheren want dan blijft alles zo hangen in negativisme en komt er zeker niks van de grond
Theo schreef,
16/04/2011 om 17:30
Beste Rene,
Ik ben beslist geen doemdenker en als je mijn vorige stukje goed leest zal je dat ook zien.
Ik kom erop neer dat hetgeen hier in Alphen gebeurt, niet door de gemeente geregeld wordt. Dat is geen doemdenken, dat is een conclusie. Jouw gemeente bestuur is in belangrijke mate een club van vriendjes die elkaar niet alleen flats, maar ook winkels toewijzen. En dat is niet alleen het grotste deel van de huidige wethouders, maar ook heel veel ambtenaren die zichzelf belangrijker vinden dan de “gewone"burger van Alphen. Maar die burger is dan wel weer goed in organiseren. Als het gemeente bestuur van Alphen een bedrijf wqas geweest, was het al jaren geleden failliet gegaan.
René Driesen schreef,
17/04/2011 om 07:40
Nogmaals, zonder te ontkennen dat er zaken gebeurd zijn die niet kunnen, scheer niet alles over 1 kam. Er zijn ook veel hardwerkende ambtenaren en mensen in het gemeentebestuur die het beste met de Alphenaar voor hebben. Steun die zou ik zeggen
Reinder Koornstra schreef,
18/04/2011 om 07:53
Nu de reacties op deze column alle gemeentelijke beleidsvelden gaan beslaan, wordt het tijd dat ik een nieuwe ga schrijven. Nou, dáár ben ik al mee bezig!
Marco schreef,
18/04/2011 om 09:17
Laten we alsjeblieft ophouden met van die 13-in-1-dozijn-evenementen waar niemand buiten een straal van 15 kilometer rondom Alphen op zit te wachten.
Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld Alphen Culinair en Lakeside en alle andere rommel die figuren als Toob Alers er doorheen proberen te duwen.
René Driesen schreef,
18/04/2011 om 10:12
heb je een suggestie Marco/
Hans Kroon schreef,
18/04/2011 om 10:28
Ik wil even reageren op het bovenstaande bericht van René, die schreef onder anderen het volgende:
“En dat is niet alleen het grootste deel van de huidige wethouders, maar ook heel veel ambtenaren die zichzelf belangrijker vinden dan de “gewone"burger van Alphen”.
Jan Constandse, de echtgenoot van Tine, de zuster van mijn vader Pieter Willem Kroon, heeft vanaf 1939 totdat het jaar dat hij met pensioen ging op het Raadhuis op het Burgemeester Visserpark gewerkt. Hij begon als secretaris en eindigde zijn carrière als hoofd van Algemene Zaken. Ik u zeggen René dat hij daar nooit op enige manier van voordeel of winst van heeft getrokken. Als ouderling van de Adventskerk vond hij zich zeker niet belangrijker als andere burgers van de stad Alphen aan den Rijn.
René Driesen schreef,
18/04/2011 om 10:34
Hallo Hans,
Bovenstaand citaat:
“En dat is niet alleen het grootste deel van de huidige wethouders, maar ook heel veel ambtenaren die zichzelf belangrijker vinden dan de “gewone"burger van Alphen”.
was niet van mij maar van iemand anders die reageerde. Dat wou ik toch even helder maken
Hans Kroon schreef,
18/04/2011 om 10:34
Het was een bericht door Théo geplaatst, niet door René. Vriendjes politiek in gemeentebesturen en voordeel trekken van bepaalde situaties, zal zeker niet alleen in Alphen aan den Rijn plaats vinden, maar over al in Nederland.